A language coaching, olyan idegennyelvi fejlesztési módszer, amely ötvözi a nyelvi tréninget és a coachingot, az üzleti életben közismert teljesítménynövelő módszert.
Az idegen nyelvi coaching válasz a piaci igényekre, nevezetesen arra, hogy a cégeknek nincs idejük és pénzük is egyre kevésbé arra, hogy hosszú hónapokon, vagy akár éveken keresztül fizessék a nyelvórákat alkalmazottaik számára anélkül, hogy annak valódi, mérhető eredményét látnák. Ez főleg azokra a cégekre igaz, ahol valóban napi szinten van szükség az idegen nyelv magas szintű használatára vagy éppen ez az idegen nyelv munkanyelvként szolgál. A nyelvi coaching során a megoldásközpontúság mellett az önbizalomnövelés is központi szerepet tölt be.
Az átlagos csoportos nyelvtanfolyam éppen arra nem teszi képessé a beosztottakat, amire kéne, vagyis pl. arra, hogy a régióvezetővel és régiós kollégákkal folytatott telekonferencia keretében magabiztosan érveljenek a hazai leányvállalat stratégiája mellett, vagy megmagyarázzák az előző negyedév adott esetben kevésbé rózsás eredményeit. A nyelvi coaching azonban éppen erre ad választ.
A nyelvi coaching abban különbözik a hagyományos nyelvóráktól, hogy először is az órák témáját nem a tanár, hanem a tanuló hozza. A cél ugyanis az, hogy a munkához szükséges szókincs, nyelvi funkciók és készségek (tárgyalástechnika, telekonferencia, prezentációs technika, érvelés, stb.) kerüljenek elsajátításra, gyakorlásra. Felfogható tehát „on the job” tréningként is. A másik fontos jellemzője, hogy a tanár inkább trénerként, sőt leginkább coachként működik a folyamatban. Ezért használjuk egyre gyakrabban a nyelvi coaching elnevezést. Jellemzője lehet az is, hogy a „tanfolyam” nem feltétlenül kötött időbeosztással (pl. heti két alkalom mindig azonos időben), hanem igény szerint, rugalmas időbeosztással és intenzitással, akár projektszerűen valósul meg (pl. felkészülés egy projektre, konferenciára, tréningre, stb.).
A language coach egy speciális munkakör, ugyanis bármilyen briliáns is egy nyelvtanár, nem feltétlenül rendelkezik azokkal a készségekkel, háttértudással és más, nem az oktatás, hanem például az üzleti élet területén szerzett tapasztalattal, ami szükséges ahhoz, hogy nyelvi coachként tudjon eredményesen dolgozni. A coaching típusú nyelvórákra, tréningekre általában nem kell a tanárnak előre készülnie, sőt, a legtöbb esetben nem is igen lehet ezekre felkészülni. A tanárnak értenie kell, hogy miről van szó, nem csupán a szavak szintjén, bár kétségtelenül alapvető a kifogástalan nyelvtudás és gazdag szókincs. Értenie kell a folyamatokat, ismernie kell, hogyan működik egy szervezet. Nyelvi coachingnál, a kifogástalan nyelvtudás mellett a tájékozottság, a gazdasági és üzleti élet területén szerzett tapasztalat is lényegesen fontos.