A coaching kifejezés eredeti jelentése szerint valóban edzést jelent, a coaching művelője a coach pedig edzőt, szervezeti értemben azonban a coaching nem más, mint az erre kijelölt munkatársak -többségében vezetők- egyénre szabott tanácsadása, fejlesztése, támogatása.
A módszer specifikusságát az adja, hogy a coach nem „szerződéses mindent tudó” aki jobbnál jobb szakmai ötletekkel áll elő a vezető elakadásait érintő témákban, hanem segít neki továbblépni a változás és megvalósítás rögös útján. Konkrét példával szemléltetve: amikor a coach egy kontrolling rendszer bevezetése kapcsán coacholja a pénzügyi vezetőt, akkor nem abban ad neki tanácsot, hogyan kellene a pénzügyi rendszert kialakítani, hanem ahhoz segíti hozzá a vezetőt, hogy annak ötletei, meglátásai, saját maga számára elkészített akcióterve segítségével sikeresen valósítsa meg a rendszer bevezetését. Ebből következik, hogy a coachingnak igen jelentős személyiségfejlesztő hatása is van, jóllehet nem terápiáról van szó.
A coach nem hoz szakmai döntéseket, de működésével hozzásegíti a döntéshozót/kat az alternatívák szakszerűbb és pontosabb figyelembe vételéhez, a helyzet tisztázásához és a vezető számára optimálisnak tűnő saját döntés tényleges meghozatalához.
Business coaching esetében a coach kliensei az üzleti szférából érkeznek és valamilyen üzleti probléma megoldásában, esetleg az ahhoz szükséges készségeik fejlesztésében kérik a coach segítségét. Ide tartozik az executive coaching, amely a (felső)vezetőkkel történő munkát jelenti, ill. a skill coaching, amelynek során – általában alacsonyabb beosztásban lévő vezetőknél – egyéni alapkészség-fejlesztés történik.
A coaching népszerűsége számos jellemzőjének köszönhető.
- A folyamatban harmadik személy nem vesz részt, így igen erős bizalom alakulhat ki a coach és kliense között, valamint a problémára is jobban tudnak összpontosítani.
- A coaching teljes mértékben testre szabott. A coaching megoldásorientált intervenciós eszköz, előre megállapodott időkereten belül törekszik az elhatározott teendők megvalósítására, nagyban építve az ügyfél kezdeményezőképességére, elkötelezettségére.
Klasszikus business coaching témák:
- Asszertivitás
- Burnout
- Delegálás
- Döntés
- Időgazdálkodás
- Karrier
- Konfliktuskezelés
- Motiválás
- Networking
- Önbizalom
- Önismeret
- Personal Brand
- Stressz